Původně samostatná obec, nyní součást města Kudowa-Zdrój.

„…několik minut dále dědina Zakš (Sackisch), také Žakec zvána. Jest již silně zněmčená, ze 692 duší jen 57 Čechů čítá. Za to tu bývá přes léto ve zdejších dílnách kamennických hojně dělníku českých ve službách velkozávodu berlínské firmy. K Zakši patří skupina chaloupek „Ráj“, obývaná rodinami čes. Duchačů, potomků českých exulantů“
Ladislav Bukáč (N. J. Buk): Naši v Kladsku. Zbytky českého osídlení. Národní listy 15. února 1905 (ranní vydání)

Zakš, jenž se Slaným souvisí, táhne se od chalupy Hajklovy a k silničnímu mostu přes Šnelu (kde začíná Jelenov či Kelnou (Gellenau)); čítá 692 obyvatel. Z těch 57 Čechů. Patří k němu Nový Zakš pod Pfarpušem či Něm. lesem, 13 chalup českých a Ráj (Paradies), uchýlený za návrším jižně od říšské silnice, 7 chalup (až na Folkmara a krejčího Hofmana) českých. Blíže Chudoby kamenická dílna velkozávodu berlínského zaměstnává v létě hojně Čechů – živel fluktující.
V nové době hrozí Čechům obou těchto obcí valná škoda tím, že prodloužena železnice od Dušník až k Bělovsi, k hranicím českým. Po trati vznikají mnohé hotely německé, usazují se tu kolonie německých úředníků, sluhů atd. Za to blíže Jelenova povstala nejnověji velkotkalcovna Dierigova na tisíc stavů, k níž vystavěna řada dělnických domův, a tak svábeno sem mnoho Čechů z Horních obcí kladských, že by se musil počet obyvatel tu i tam zredukovati.

ŠUBRT, Jeronym. České menšiny v severovýchodních a východních Čechách. , 1910

Majitel náchodského zámku, Bedřich ze Schaumburg-Lippe, byl po skončení druhé světové války koncem května vykázán do Kladska. Ubytován byl kousek za hranicemi, právě v Zakši (v hostinci U čtyř lip), a usiloval o návrat do země. To se mu nepodařilo: 11. prosince 1945 spadl na schodech zakšského kostela ze ze schodů a těžce se zranil. Následujícího dne ve věku 77 let zemřel. Do Náchoda se nakonec vrátily alespoň jeho ostatky: pohřben byl na starém vojenském hřbitově vedle své první manželky Luisy.

V Zakši se nachází také nádraží, nesoucí však již v době svého vzniku název po známějších lázních Kudowa.

nádraží Kudowa-Zdrój (léto 2010)
nádraží v Zakši (Kudowa Zdrój)
setkání vlaků na nádraží Kudowa-Zdrój (léto 2010)
Nádraží Kudowa-Zdrój před rekonstrukcí (léto 2010)

Za tratí (zpočátku na katastru sousedního Jelenova) vybudoval v letech 1905-1906 (tedy ihned po výstavbě železnice) Christian Dierig novou textilní továrnu. Původně se jednalo o menší závod se 168 zaměstnanci a 120 tkalcovskými stroji. Přestavba (patrně ve 20. letech) jej proměnila v moderní rozsáhlou fabriku, v níž pracovalo okolo tisícovky zaměstnanců (převážně žen). Dieriogové byly významným textilním klanem. Společnost založil v roce 1805 Christian Gottlob Diering, vydavatel textilu v Bielawě (tehdy Langenbielau). Od roku 1830 se společnost zabývala i samotnou textilní výrobou. Během první třetiny 20. století se firma rozrostla o řadu závodů napříč Německem. Před 2. světovou válkou patřila společnost s 19 závody a více než 15 tisíci zaměstnanci mezi největší bavlnářské společnosti v Evropě. S blížící se válkou přešla firma na válečnou výrobu (motory a součástky letadel). Po válce a odsunu původního obyvatelstva se areál vrátil k textilní výrobě. Společnost Kudowskie Zakłady Przemysłu Bawełnianego byla jedním z největších zaměstnavatelů v regionu. V roce 1980 zde pracovalo více než 2100 lidí. Od té doby se ale firma potýkala s problémy. Přechod z plánovaného na tržní hospodářství, či spíše změny na globálním trhu, společnost neustála. V červnu 1991 byl na společnost vyhlášen konkurz. (během 90. let ukončila vlastní domácí výrobu i firma Dierig Holding, provozující původní závody v Německu). V areálu dnes sídlí několik menších firem, jež se však ani v součtu nepřibližují významu původního závodu.

Previous Post
Next Post

POSLEDNÍ PŘÍSPĚVKY

AKTUALITY

  • Od 27. dubna je v provozu cyklobus z Hradce Králové na Šerlich, z Náchoda do Krkonoš a turistické linky na Policku (ostatní turistické linky zahájí provoz koncem května)
  • V národním parku Góry Stolowe jsou do odvolání uzavřeny některé turistické trasy např. v oblasti Skalních hřibů. bližší info

Náhodný tip:

Rozhledna na Vrchmezí (Wieża Widokowa na Orlici)

Vrchmezí – to je ikonický, pověstmi opředený vrchol (právě tady by někde měla mít sídlo bájná vládkyně Orlických hor princezna Kačenka) a nejsevernější orlickohorská tisícovka. A se svými 1084 metry také nejvyšší vrchol polské části Orlických hor (přes Vrchmezí totiž prochází státní hranice). A nově se může Vrchmezí pochlubit i rozhlednou. Nová věž byla zbudována…

Peklo

„Pekelský mlýn byl tu ode dávna, paměti o něm šly daleko do věků. Stavení jeho, jak nyní bylo, z polovice ode dřeva, stálo tu v té podobě od nepaměti, majíc šindelovou střechu hřebenatou, tak že pod ní dost bylo místa na podkrovní, úhlednou světničku, jejíž dvě nevelká okna, zasazená u vysokou lomenici, poskytovala utěšený rozhled…

Pěší trasa 72: Přes nejvyšší vrcholy Orlických hor do vesniček za horami (16 km)

Na samém hřebenu Orlických hor, se při významném Šerlišském sedle, kde se nadmořská výška hřebenu nakrátko snižuje pod „magickou“ hranici jednoho kilometru, se rozkládá osada Šerlich. Osada vznikla nejspíše na konci 17. či na konci 18. století při cestě procházející, přes hřeben Orlických hor od Sedloňova do Trčkova. Postupně tu vyrostlo zhruba 10 chalup, osídlených…

Cyklistická trasa číslo 06: Přes Peklo k Dobrošovské pevnosti (24 km)

Populární cyklovýlet za zajímavými turistickými cíli Náchodska. Pojedeme převážně po asfaltových cestách a silničkách, z větší části lesem. Čeká nás příjemná cesta v chladivém stínu hlubokých údolí řek Metuje a Olešenky skrz přírodní rezervaci Peklo se stejnojmenným známým výletním hostincem. Pak se zase zapotíme při táhlém výjezdu na Dobrošov. Odměnou nám však budou úchvatné výhledy…

Výběr z fotogalerie

Designed with WordPress