Příspěvek k dějinám českého povstání roku 1618.

Při rovnání archivu města Náchoda dostal se mi do rukou též „Patent Wolfganga, ze smilování božího opata Břevnovského a na Broumově,“ jejž byl hned na počátku svého nastolení za opata Broumovského r. 1602 ku svým poddaným vydal. Patent ten byl, jak na deskách jeho posud dobře čísti možno, na dveřích kostelních v městě Polici, k panství Benediktinského kláštera v Broumově patřícím, r. 1603 přibit, aby jej „jedenkaždý a zvláště poddaní měšťané poličtí a lidé selští“ čísti a dle něho naproti zmáhajícím se protestantům a nevěřícím říditi se mohli.

Patent ten jest pro historii domácí, zvláště ale pro historii náboženského hnutí v Čechách na počátku sedmnáctého století, velmi důležitý; vysvítáť z něho nejlépe, co byl náš dějepisec prof. Gindely ve svém výtečném díle: „Dějiny českého povstání léta 1618“ napsal, totiž, že měšťané města Broumova, poddaného Benediktinskému klášteru Broumovskému, měli již od několika let úsilnou při o náboženství s opatem Wolfgangem Selendrem. Úsilnou tuto při o náboženství neměli ale, jak z patentu toho vysvítá, pouze jen protestantští měšťané města Broumova, nýbrž i katoličtí měšťané města Police, jakož i katolický lid selský, témuž klášteru poddaný. Měšťané Poličtí byli totiž od roku 1426, kdy, k náboženství husitskému přilnuvše a vrchnosti své, opatovi Broumovskému se zprotivivše, na hoře Vostaši od vojska úplně poraženi byli a víru katolickou opět přijali, věrnými katolickými poddanými a navštěvovali jen svůj domácí kostel a stranili se všech protestantův sousedních. Lid selský držel se též víry katolické své vrchnosti a chodil buď do Broumuova, Bezděkova nebo do Police do kostela. Jakmile ale za časův císaře Rudolfa II. otázka náboženská v Čechách nově oživla, vniklo všeobecné hnutí náboženské i do tichého údolí Polického a Broumovského a zasáhlo i okolní vesnice. Že se náboženství protestantské v tomto zákoutí vlasti české tak rychle vzmáhati počalo a v krátké době vzmohlo, toho hlavní příčinou byla města Náchod, Hronov a Machov, jichž vrchnost, tehdáž pan Albrecht Smiřický ze Smiřic (1593-1614), jakož i měšťané, horlivými protestanty byli a víru svou dle možnosti podporovali a šířili. Jmenovitě snažili se Hronovští a Machovští, aby své sousedy měšťany Polické a okolní lid selský, který k nim do města za rozličnými příčinami často docházíval, protestantismu naklonili. Jejich snaha nebyla marna; brzy počala návštěva katolických kostelů v Polici a Broumově ochabovati a věrní až posud věřící a poddaní katoličtí navštěvovati protestantské kostely v Hronově a Machově.

Takového silného přebíhání se strany svých katolických poddaných v tábor protestantský ulekl se nemálo opat Wolfgang Selender, muž to ve věcech náboženských až příliš horlivý, ba můžeme říci přemrštěný a nepolitický, který nedávno za opata Břevnovského a Broumovského byl zvolen. A aby další přebíhání se strany svých poddaných v protivný tábor náboženský zamezil a zmáhající se svobodu náboženskou a volné náhledy a mínění ihned v prvním okamžiku zničil, vydal jmenovaný náboženský patent, jejž tuto i z mnohých jiných ještě ohledů a k vůli charakteristice tehdejšího věku, doslovně podáváme.

Zníť pak takto: „My Wolfgang, z smilování Božího opat Břevnovský a na Broumově: Všem vůbec i jednomu každému a zvláště poddaným našim měšťanům Polickým a lidem sedlským, milosť naši a všecko dobré vzkazujem. Věrní milí! Jakž jsme obzvláštním řízením pána Boha všemohoucího a Jeho Milosti císařské pána, pana nás všech nejmilostivějšího za opata a pána těch klášterův, měst a městeček k tomu přináležejících zvoleni a potvrzeni, i skrze Jeho Milosti císařské k tomu obzvláště zřízených pánův komisařův, jak duchovního, tak i světského stavu dostatečně k spravování, k jmění držení, užívání a od poddaných náležité člověčenství uvedení nám postoupeno a odevzdáno jest bylo, protož nyní z přísného pána Boha všemohoucího i Jeho Milosti císařské v tom nařízení a přísným poručení a podle veliké povinnosti od nás činěné a pod uvarováním nemilosti a časné a věčné, těžké a hrozné pokuty, tomu na nás vloženému těžkému břemenu, jak v duchovních, tak i v světských správách, což k tomu náramně mizernému a nemálo spustlému klášteru poddaných našich časného i věčného vzdělání, vyzdvižení, obnovení, rozšíření přísluší, podle nejvyšší možnosti a od pána Boha propůjčeného zdravého rozumu na to mysliti a k tomu směřiti: poněvadž bázeň boží a pravé poznání víry svaté katolické předně nejvíc na tom záleží, z kteréžto pravé víry rozum, moudrosť, ctný a chvalitebný život, bázeň boží a požehnání, mír a pokoj ve všelijakém obchodu užitečné dobré pochází a připadá, protož přísně poroučíme a chceme, majíce sobě předně od pána Boha všemohoucího a nejvyšší vrchnosti naší danou moc a v tomto časném i budoucím životě z toho hrozný počet vydati musíme, všem našim poddaným měšťanům a obecným lidem, sedlským, chalupníkům nebo podruhům, nájemníkům, mladým i starým, osedlým anebo neosedlým, mužského i ženského pohlaví, kteřížby ti byli a jmenováni býti mohli, nižádného nevyjímaje, aby jedenkaždý do kostela a kdež fary, tu kdež náleží na kázání k slyšení slova Božího a svaté mše, pravé pokání a zpověď i přijímání velebné svátosti se najíti dali, do Ronova (Hronov), do Machova a jiných míst k přijímání velebné svátosti a kázání slova Božího pod pokutou a skutečným trestáním nechodili, v neděli a den sváteční, církvi svaté katolické ustanoveném při vykonávání služeb Božích, svaté mše a kázáním slova Božího se vší pobožností a uctivostí nábožné ceremonie katolicko-křesťanské přídržíce, setrvali, s tím při tom přísným ohražením, jestližeby kdokoliv proti pánu Bohu, nejvyšší vrchnosti a tomuto našemu vyměření a přikázání a zvláště že se jednoho každého, jeho duše a spasení dotýče, v tom se poslušně nezachoval, na odpor stavěl, anebo že by na potupu religii katolické v šenkovních domech, v hospodách, nezbedně, buď ve dne neb v noci něco mluviti a slyšeti se dal, hned nám to oznámeno a osoba ta pro jeho (!) zatvrzelosť náležitě ztrestána býti má. Aby na to pozor dán byl, v tom jsme obzvláštní nařízení učinili.

Jakož i veliké pohoršení a zlý obyčej mezi lidmi v příčině nesmírným pitím vína páleného, že podobně na žádném místě slýcháno není, trpěno nebude a k nemalému posměchu vší obci nestřídmým toho požíváním přichází, skrze kteréhožto neřády, veliké nepokoje, hanebný život, zrušení a přetržení dobrých mravů a obyčejův pochází, chceme a přísně poroučíme a zvláště osobám ouředním, v neděli a v den sváteční se zdrželi; jestližeby který hospodář v den sváteční hosti měl a jim to přehlídal, má skutečně trestán býti. Poněvadž při dobrém řádu kostelu křesťanskému mládež k navedení dobrému mnoho záleží, školy, umění literní sešlo a na větším díle zpustošeny jsou, dobří, pobožní a křesťanští rodičové dítky své pilně ke škole přidržeti mají, dobrovolně na ně náklad činiti a jim nápomocni býti, k čemuž i my s pomocí pána Boha chudým dítkám, kteříž podle smyslu ingenii (!) k tomu hodni jsou, je fedrovati a nápomocni býti chceme.

Též hanebné lání, nařklivé, oplzlé pomlouvání, smilstvo, cizoložstva, ožralství a jiné neřády přísně zapovídáme. Kdož by se toho dopustil, má na hrdle trestán býti. Jednoho každého hospodáře i manželky, osoby ouřadné, přísežným rychtářům, cechmistrům a jiným mistrům napomínáme, a v tom se patrně ohražujeme, že hned nižádnému nic přehlédati nemíníme.

Jedenkaždý hospodář osedlý má pilně ušetřiti v domě svém, při čeládce a dítkách naříditi v příčině světla a ohně, dnem i nocí aby na to bedlivý pozor měli, střídmě živi jsouce; jest-ližeby pak budoucně z něčí nedbanlivosti a neušetrnosti nějaká škoda se stala – na hrdle a statku přísným strestáním k němu přikročeno býti má.

Jestližeby kdo viděl, slyšel, porozuměl a věděl, coby klášteru, města a panství k ublížení a ke škodě, k snížení, k posměchu, k nepokoji, anebo žeby něco nám pobráno, ukradeno, na zlehčení důstojenství, s poctivostí naší a vrchnosti, s hony, s myslivostí, lapáním ryb z potokův a rybníkův, hranic při vesnicích, lesích, pastvami, buď tajně, nebo zjevně sáháno bylo, se toho dopustil, má jedenkaždý podle závazku a poddané povinnosti své, věrně, beze všeho strachu, neušetřujíc v tom nižádného, nám, anebo ouřadníkům našim oznámiti, výstrahu dáti a k dobrému obrátiti, nižádným způsobem zatajiti, zamlčeti, anebo tajně zastříti, podle vyměření práva skutečného strestání.

Jakož i stížnost toho přechází, že z panství kláštera našeho k obživení člověka lidé všelijaké potřeby od (!) dobytka, ptákův, ryb, vajec, másla, sýru i jinak překupují a v místech cizích obracejí, měšťané, řemeslníci a jiní chudí lidé nemalý nedostatek v tom mají, toho jim zastaveno a po dnešní den zapovězeno býti má a kdožby se toho dopustil, strestán budiž.

Jestližeby kdo něco podobného prodati chtěl, nám prve oznámeno, nebo do města obecnému lidu k zakoupení ku potřebě jich na rynku prodáváno býti má.

Co se dotýče manželstva, že posavad proti těžké zápovědi práv duchovních i světských v krevnosti se smlouvali, skrze kteréžto zamlouvání manželství krevní pánu Bohu všemohoucím k velikým a hrozným a těžkým pokutám příčina se dává; protož více žádné manželstvo stvrzeno býti nesmí, dokudž bychom k tomu sami stvrzení nedali.

Jestližeby se komu nějaké křivda stala a jaká moc a kvalt (!) nad ním provozována byla, žeby čeho vznášeti chtěl, beze všeho studu a strachu nám, anebo ouředníkům našim na místě náležitém a mírným příjemným během vznášeti a předstírati, má jednomu každému buď chudému, aneb bohatému, bez přijímání osob dopomoženo býti, dobré zvelebiti a ruku nad tím držeti, zlé tupiti a trestati a podle křesťanského běhu dobrý řád naříditi, aby žádný z poddaných našich sobě stěžovati nic neměl; při nejprvnějším soudu řád dobrý a což dáleji zapotřebí bude, nařízeno a k lepšímu uvedeno býti má.

Zakazujeme si proti všem poslušným poddaným a věrným našim, lásku otcovskou ve všech náležitých křesťanských věcech fedruňk, pomoc tak dalece, což nám pán Bůh z minulosti své propůjčovati bude, tak aby ze všech stran pokoj, láska a svornosť zachována býti mohla, proti tomu zlí, zatvrdilí lidé, neposlušní strestáni byli; věda jedenkaždý jistou vůli naši, bude se věděti před škodami, pokutami těžkými a ztrestáním jak vystříhati. Pro lepší toho jistotu pečeť naši větší opatskou jsme k tomuto listu přitisknouti dali, jenž jest dán na Broumově v den Sv. Havla, léta od narození syna Božího Pána a spasitele našeho šestnáctistého druhého. Kněz Wolfgang, opat Břevnovský a na Broumově.“

Patentem tímto rozdráždil jmenovaný opat mysle svých poddaných ještě více a následek toho byl, že poddaní jeho ještě více k protestantismu přecházeli, chtíce se zbaviti krutého jha a krutého trestu „na hrdle i statku“. Teprv udělením majestátu 1609 přetrhly se další spory a většina poddaných, jmenovitě v městě Broumově, přešla veřejně k víře protestantské. Další činnosť tohoto opata je známa; jeho přičiněním zamknut kostel, jejž si Broumovští protestanté v Broumově byli vystavili a válka třicetiletá byla v zápětí.

Previous Post
Next Post

POSLEDNÍ PŘÍSPĚVKY

AKTUALITY

  • Od 27. dubna je v provozu cyklobus z Hradce Králové na Šerlich, z Náchoda do Krkonoš a turistické linky na Policku (ostatní turistické linky zahájí provoz koncem května)
  • V národním parku Góry Stolowe jsou do odvolání uzavřeny některé turistické trasy např. v oblasti Skalních hřibů. bližší info

Náhodný tip:

Rozhledna na Vrchmezí (Wieża Widokowa na Orlici)

Vrchmezí – to je ikonický, pověstmi opředený vrchol (právě tady by někde měla mít sídlo bájná vládkyně Orlických hor princezna Kačenka) a nejsevernější orlickohorská tisícovka. A se svými 1084 metry také nejvyšší vrchol polské části Orlických hor (přes Vrchmezí totiž prochází státní hranice). A nově se může Vrchmezí pochlubit i rozhlednou. Nová věž byla zbudována…

Peklo

„Pekelský mlýn byl tu ode dávna, paměti o něm šly daleko do věků. Stavení jeho, jak nyní bylo, z polovice ode dřeva, stálo tu v té podobě od nepaměti, majíc šindelovou střechu hřebenatou, tak že pod ní dost bylo místa na podkrovní, úhlednou světničku, jejíž dvě nevelká okna, zasazená u vysokou lomenici, poskytovala utěšený rozhled…

Pěší trasa 72: Přes nejvyšší vrcholy Orlických hor do vesniček za horami (16 km)

Na samém hřebenu Orlických hor, se při významném Šerlišském sedle, kde se nadmořská výška hřebenu nakrátko snižuje pod „magickou“ hranici jednoho kilometru, se rozkládá osada Šerlich. Osada vznikla nejspíše na konci 17. či na konci 18. století při cestě procházející, přes hřeben Orlických hor od Sedloňova do Trčkova. Postupně tu vyrostlo zhruba 10 chalup, osídlených…

Cyklistická trasa číslo 06: Přes Peklo k Dobrošovské pevnosti (24 km)

Populární cyklovýlet za zajímavými turistickými cíli Náchodska. Pojedeme převážně po asfaltových cestách a silničkách, z větší části lesem. Čeká nás příjemná cesta v chladivém stínu hlubokých údolí řek Metuje a Olešenky skrz přírodní rezervaci Peklo se stejnojmenným známým výletním hostincem. Pak se zase zapotíme při táhlém výjezdu na Dobrošov. Odměnou nám však budou úchvatné výhledy…

Výběr z fotogalerie

Designed with WordPress