(na přehled základních informací o běžkařských trasách)

Deštenský okruh patří společně s Jiráskovou hřebenovkou (se kterou vede asi 8 kilometrů souběžně) k nejoblíbenějším orlickohorským lyžařským trasám.

Díky skibusům z Deštného na Šerlich lze okruh rozdělit na dvě části, které potěší i toho, kdo nechce moc stoupat. Pro méně zkušené lyžaře je ideální trasa ze Šerlichu na Velkou Deštnou a zpět a pak dále přes Bukačku, Polomské sedlo, Černý kříž a Kamenný vrch do Deštného (celkem 17 km) – na této trase je jen několik kratších stoupání a sjezdy jsou o něco mírnější než na zbytku trasy.

Ale teď už do stopy!

Okruh je obousměrný, my si jej popíšeme proti směru hodinových ručiček.

I. Stoupání z Deštného k Altánu nad Matoušem

Trasa začíná proti penzionu Kozí chlívek v těsném sousedství největší deštenské křižovatky (zhruba 0,5 km od centrální křižovatky a stejně daleko od zastávek „Národní dům“ a „Sjezdovka“) odkud stoupá po loukách k horní stanici jednoho z lyžařských vleků (1 km) a dále lesní cestou k altánu nad Matoušem (1,5 km)

zima v Deštném
Nástupní místo běžkařských tras proti Kozímu chlívku v Deštném
Na zasněžených svazích Studeného vrchu
Pohled ze strání nad Deštným k obci a Sedloňovskému vrchu

II. Odbočka ke kostelu sv. Matouše (tam a zpět + 1,3 km)

U altánu se vyplatí upravovaný běžkařský okruh na okamžik opustit a sjet si okolo kamenné výklenkové kapličky k malebnému kostelu sv. Matouše (více o kostelu)

kostel svatého Matouše v zimě
zimní pohádka u svatého Matouše
Mariánský sloup a hřbitov u kostela sv. Matouše v zimním hávu
Od svatého Matouše k v mlze utopené Jedlové

III. Přes Luisino Údolí vzhůru na hřebeny

Jinak ale pokračujeme od altánu (1,5 km) širokou vrstevnicovou cestou k pěknému, zdobenému kamennému kříži v Hutích (1,8 km). Před ním odbočíme vlevo: čeká nás náročný výšlap na o 120 výškových metrů výše položený Studený vrch (2,6 km) s vysílačem a horní stanicí lanovky a vleku. Odměnou nám budou výhledy na Rychnovsko, směrem opačným pak k Deštnému a za dobré viditelnosti i na Krkonoše.

Na následujících stovkách metrů si můžeme na chvilku odpočinout. Trasa pokračuje téměř po vrstevnici lesem. Na jeho konci (3,5 km) překříží silnici a po okraji louky obchází chalupy vysoko položené horské osady Luisino Údolí. U hájovny (4 km) opět vstupuje do lesů, stoupání nás dovede k rozcestí Pod Marušou (4,5 km). Po dalším kilometre mírnějšího stoupání si odpočineme při krátkém, mírném sjezdu k lovecké chatě (6,2 km), v jejímž sousedství protéká ještě mladičká říčka Zdobnice. Další táhlý, příkřejší výstup (v jehož půli překonáme výškovou hranici tisíce metrů) nás přivede na rozcestí Pod Jelenkou (6,9 km), kde se napojíme na hřebenovou trasu. Širokou cestou mladým lesem pokračujeme po vrstevnici k ostré levotočivé zatáčce (7,4 km) za kterou začíná v přímém směru vedený úsek stoupání na Velkou Deštnou (dáme tedy pozor na rychle vjíždějící sjíždějící lyžaře a ještě větší pozor dáme, sjíždíme-li v opačném směru. Po zdolání stoupání jsme již téměř na nejvyšším bodu naší trasy i celých Orlických hor.

Zimní pohádka v Luisině Údolí
zimní hřebenovka: sjezd z Velké Deštné k Jelence

IV. Po Orlickohorských „tisícovkách“

Na rozcestí na Velké Deštné (8,1 km) si můžeme v hlavní sezóně zakoupit ve srubu základní občerstvení (teplé a studené nápoje, sušenky). Na samotný vrchol Velké Deštné (1115 m n.m.) je to od srubu zhruba 200 metrů. Stojí na něm rozhledna, v zimním období je však z bezpečnostních důvodů uzavřena vrcholová plošina, musíme se tak spokojit s výhledy v mezerách opláštění v předposledním poschodí. Hezké výhledy „bez mříží“ ale můžeme spatřit, i když se od rozhledny vydáme ještě pár desítek metrů po zelené značce. Před námi se otevřou pohledy do kraje, na lesnaté údolí Zdobnice či další, jihovýchodněji položené orlickohorské vrcholy.

Po návratu ke srubu pokračujeme po jedné ze dvou možných zimních cest v putování po Orlickohorských „tisícovkách“ (až ke Kamenného vrchu se budeme převážně pohybovat v nadmořské výšce lehce přes 1000 metrů) okolo Malé Deštné (10 km) se dostaneme na takzvaný „Pruský roh“ (10,5 km) a lehkými serpentinami sjíždíme k hájovně v Šerlišském sedle (11,5 km). U hájovny dáme pozor při přecházení silnice (komu došly síly, ten nalezne zastávku Skibusu 100 metrů po silnici směr Záhoří). Mezi roztroušenými chalupami osady Šerlich vystoupáme ke známé Masarykově chatě (11,9 km).

výhled z Velké Deštné k jihovýchodu
Inverze na Velké Deštné
zima v lesích Malé Deštné
Z hřebenovky se místy otevírají výhledy přes Bystřické hory na Kralický Sněžník
Zima na Šerlichu
zimní inverze na Šerlichu
Masarykova chata na Šerlichu v zimě

Z rozcestí u chaty pokračujeme vrstevnicovou cestou kolem hlavního vchodu a po okraji louky do lesa (tedy jinou trasou než v létě po Jiráskově horské cestě), ušetříme si tak stoupání na samotný vrchol Šerlichu. Zejména v druhé polovině zimy je v tomto lesním úseku nutno počítat se spadanými větvičkami či kusy ledu ze stromů. Po spojení s Jiráskovou cestou vstupujeme na území národní přírodní rezervace Bukačka. Lesem plným starých pokroucených buků staneme po chvíli u podmáčené louky v srdci rezervace (13,5 km). Za ní začíná jedno z posledních stoupání – mírné sice, u klasikářů ale dovede prověřit, zda si zvolili správnou mázu. Krátkým, mírným sjezdem se ocitáme v Polomském sedle (15,2 km), na rozcestí, které nás láká k tomu, abychom si trasu trošičku prodloužili.

Zimním lesem od Šerlichu k Bukačce
zasněžená Bukačka

IV.B Odbočka k rozhledně na Vrchmezí (tam a zpět +3km)

Odbočka zláká zejména ty, kdo vyhledávají daleké výhledy. Ty si je ale třeba zasloužit: prudkým výstupem na Polomský kopec. Na něm se z okraje paseky přímo u rozcestí otevírají výhledy k Olešnici, Náchodsku a na Krkonoše. Dál už je cesta mnohem pohodlnější. Dovede nás k pohodlném altánu na Vrchmezí. Samotný vrchol Vrchmezí (1084 m n.m.) – nejsevernější orlickohorské tisícovky – s vrcholovým pylonem upomínající na jména význačných osobností, které v minulosti kopec navštívili – se nachází pár desítek metrů od altánu (na lyžích je přístup trochu složitější). Více nás ale bude zajímat, že se na polské straně Vrchmezí od loňského roku nachází nová dřevěná rozhledna (více o ní zde). Přístup k ní není moc dobře vyznačen: od altánu pokračujeme po červené (směr Olešnice) až k místu, kde tato uhýbá doleva na prudce klesající pěšinu. Doprava na témže místě naopak odbočuje pěšina k rozhledně. Na lyžích může být snazší pokračovat po „hlavní“ cestě k místu, kde křižuje hraniční průsek, hned za ním odbočuje nová široká cesta obloukem stoupající k rozhledně.
Zpět do Polomského sedla se vrátíme stejnou cestou – s opatrností při sjezdu z Polomského kopce, mějme na paměti že sjezd končí přímo v křižovatce.

Polomský kopec
Pylon na vrcholu Vrchmezí

V. Táhlým sjezdem na začátek

Těsně za Polomským sedlem protéká pod naší cestou drobounký potůček – toť řeka Bělá. Hned za první zatáčkou se nachází další rozcestí, zvané „Údolí Bělé“ (15,2 km). Jedna z udržovaných cest klesá k Šerlišskému mlýnu, my se ale dáme doprava: kraťoučkým stoupáním se dostaneme na rozcestí pod Sedloňovským vrchem. (15,6 km). Odtud nás až do cíle v Deštném dovede „bunkrovka“, široká cesta s mírnějšími sklony, zbudovaná ve 30. letech pro dovoz materiálu na stavbu pohraničního opevnění. Lehké betonové pevnůstky: „řopíky“, se na následujících několika kilometrech stanou mlčenlivými svědky naší cesty. Projíždíme přírodní rezervací Sedloňovský vrch. Na občasných pasekách se otevírají výhledy daleko do vnitrozemí, k Sedloňovu, na vodní nádrž Rozkoš, či Zvičinu. Za krátko přijedeme na rozcestí u Sedloňovského černého kříže (16,7 km). Samotný dřevěný kříž, v jehož sousedství je na stromě zavěšen obrázek svaté Anny, z rozcestí nevidíme, i když se nachází jen asi 50 metrů odtud. Odbočit k němu musíme po modré turistické značce (směr Šerlišský mlýn)

Leč pokračujme bunkrovkou, opět s občasnými výhledy, na naší dnešní poslední „tisícovku“ Kamenný vrch (1037 m n.m.) (17,3 km). Dál už to bude ale jenom z kopce. Pozor si ale dáme v dvojici protisměrných zatáček (18 km) – povrch tu bývá často zledovatělý a pod spodní zatáčkou je prudký sráz.

V další zatáčce (19,3 km) můžeme z upravovaného okruhu nakrátko odbočit po zelené turistické značce k 100 metrů vzdálené Vyhlídce nad Národním domem: altánu na horské loučce s výhledem k Studenému vrchu, Matouši či Špičáku.

Od altánu se ale raději vrátíme zpátky na upravovaný běžkařský okruh (zejména sjezd po modré k Zákoutí by mohl skončit nepěkným úrazem), který nás klesajícími serpentinami lesem a posléze mezi loukami dovede k vodárně (21,5 km). Při dostatku sněhu pak udržovaná stopa pokračuje po louce až do centra Deštného (22 km)

zimní cesta na Sedloňovském vrchu
„řopík“ na Sedloňovském vrchu ve sněhovém zajetí
Z pasek na svazích Sedloňovského vrchu se otevírají výhledy do kraje
výhled ze zasněženého Kamenného vrchu ke Špičáku
Vyhlídka „Nad Národním domem“ při západu slunce
advent u deštenského kostela

Zpět na přehled informací o běžeckých trasách

AKTUALITY

• Od 27. dubna je v provozu cyklobus z Hradce Králové na Šerlich, z Náchoda do Krkonoš a turistické linky na Policku (ostatní turistické linky zahájí provoz koncem května)
  • V národním parku Góry Stolowe jsou do odvolání uzavřeny některé turistické trasy např. v oblasti Skalních hřibů. bližší info

Náhodný tip:

Rozhledna na Vrchmezí (Wieża Widokowa na Orlici)

Vrchmezí – to je ikonický, pověstmi opředený vrchol (právě tady by někde měla mít sídlo bájná vládkyně Orlických hor princezna Kačenka) a nejsevernější orlickohorská tisícovka. A se svými 1084 metry také nejvyšší vrchol polské části Orlických hor (přes Vrchmezí totiž prochází státní hranice). A nově se může Vrchmezí pochlubit i rozhlednou. Nová věž byla zbudována…

Peklo

„Pekelský mlýn byl tu ode dávna, paměti o něm šly daleko do věků. Stavení jeho, jak nyní bylo, z polovice ode dřeva, stálo tu v té podobě od nepaměti, majíc šindelovou střechu hřebenatou, tak že pod ní dost bylo místa na podkrovní, úhlednou světničku, jejíž dvě nevelká okna, zasazená u vysokou lomenici, poskytovala utěšený rozhled…

Pěší trasa 72: Přes nejvyšší vrcholy Orlických hor do vesniček za horami (16 km)

Na samém hřebenu Orlických hor, se při významném Šerlišském sedle, kde se nadmořská výška hřebenu nakrátko snižuje pod „magickou“ hranici jednoho kilometru, se rozkládá osada Šerlich. Osada vznikla nejspíše na konci 17. či na konci 18. století při cestě procházející, přes hřeben Orlických hor od Sedloňova do Trčkova. Postupně tu vyrostlo zhruba 10 chalup, osídlených…

Cyklistická trasa číslo 06: Přes Peklo k Dobrošovské pevnosti (24 km)

Populární cyklovýlet za zajímavými turistickými cíli Náchodska. Pojedeme převážně po asfaltových cestách a silničkách, z větší části lesem. Čeká nás příjemná cesta v chladivém stínu hlubokých údolí řek Metuje a Olešenky skrz přírodní rezervaci Peklo se stejnojmenným známým výletním hostincem. Pak se zase zapotíme při táhlém výjezdu na Dobrošov. Odměnou nám však budou úchvatné výhledy…